Wat We Kunnen Concluderen Uit De ANWB Zomerbandentest

Geschreven door Philip op . In categorie: Auto

global-303172_640Ecologisch verantwoord: een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Op alle gebieden wordt gezocht naar duurzame oplossingen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken en Moeder Aarde zoveel mogelijk te ontzien. We scheiden ons afval en zoeken naar manieren om voedsel te produceren die minder belastend zijn voor het milieu.

Milieubewust autorijden

Autorijden is verre van ecologisch verantwoord. Ons leven is tegenwoordig echter zo ingericht, dat de auto laten staan meestal geen optie is.

Wel wordt er gezocht naar manieren om zuinig om te gaan met brandstof. De hybride auto is in opkomst en auto’s met een lage uitstoot kunnen aangeschaft worden met mooie kortingen.

Richtlijnen en regelgeving

Ook de autobandenbranche heeft niet stil gezeten tijdens deze ontwikkelingen. Zo moeten oude autobanden sinds 2005 voor minstens 20% worden hergebruikt. Het illegaal dumpen van banden is door de invoering van deze regel flink afgenomen.

Een andere trend is de eco-band. In 2012 zijn door de Europese Unie nieuwe richtlijnen opgesteld voor het labelen van autobanden. Banden gefabriceerd na 1 juli 2012 hebben het EU-Eco-Label. Hierop kun je aflezen hoe milieuvriendelijk de band is.

Zomerbandentest

Er wordt bij het testen van de banden gelet op een aantal punten. Bij zomerbanden gaat het om de eigenschappen als grip, remweg en rolweerstand op droog en nat wegdek, de geluidsproductie, het verbruik, de slijtvastheid en de duurzaamheid op hoge snelheid. Hoe meer rolweerstand, hoe meer brandstofverbruik.

mature-306581_640De ANWB heeft verschillende tests gedaan met zomerbanden. Een aantal daarvan is een eco-band en een aantal niet. Er zijn banden getest van Michelin, Hankook, Continental en Bridgestone.

Wat vooral opvalt, is dat de grip op nat wegdek bij de eco-banden beduidend minder is dan bij de niet-eco-banden van hetzelfde merk. Je zou verwachten dat de band ter compensatie hoger scoort op het verbruik, slijtage en de geluidsproductie. Uit de zomerbandentest van de ANWB blijkt echter dat de voordelen ook op deze vlakken voor het milieu nauwelijks aanwezig zijn.

Uit de conclusie van het onderzoek blijkt wel dat de kwaliteit van de banden over het algemeen vooruit is gegaan. De autobandenfabrikant heeft als taak een autoband te ontwikkelen en te produceren die de ideale combinatie van alle eigenschappen heeft. Zo hebben banden met meer rolweerstand een goed effect op de grip, maar het brandstofverbruik zal hoger zijn. Banden met veel grip zullen weer sneller slijten. De fabrikant moet dus op zoek naar een band die duurzaam is en comfortabel rijdt.

Onduidelijke richtlijnen

De Europese Unie heeft haar best gedaan om de kwaliteit van de banden beter te maken. In de praktijk blijkt echter dat de uitgezette richtlijnen voor de consument niet duidelijk genoeg zijn. Aan alleen het label van de band kun je niet zien of het een goede band is. De ANWB laat bijvoorbeeld weten dat bij het onderdeel ‘remmen op nat wegdek’ zowel de beste als de slechtste band een B-label krijgen. In de praktijk blijkt dat er een verschil in remweg is van ruim twaalf meter tussen deze twee geteste banden.

Conclusie

De conclusie van de ANWB Zomerbandentest is dat het zowel voor je portemonnee als voor het milieu weinig voordelen heeft om voor eco-banden te kiezen. Als consument blijft het raadzaam om zelf onderzoek te doen naar wat voor autoband geschikt is, in plaats van alleen te kijken naar het EU-Eco-Label.


Wegenwacht Europa 728x90

Over Philip

Ik ben Philip de Haan. Ik heb veel
interesse in duurzame oplossingen
in kunst, design, fashion en living.
Mijn interesse gaat de laatste jaren
vooral uit naar het recyclen van banden.
Daarom ben ik met Zwart Rubber gestart.

Copyright © 2015