Porsche 914 middenmotor

Geschreven door Philip op . In categorie: Auto

porsche-914Zeg je Porsche, zeg je racemonster. Iedereen ter wereld weet hoe een Porsche 911 er uit ziet. Het zeer herkenbare design is een unique selling point voor de Duitse autofabrikant, en hoewel de techniek en uitstraling in ruim vijftig jaar wel wat veranderd zijn, is een Porsche nog steeds herkenbaar als een Porsche.
Toch zijn er onderling veel verschillen. Diverse modellen hebben een voor-ingebouwde motor en sommigen een achter-ingebouwde motor. De Boxster, Cayman en de 914 hebben misschien wel de interessantste motorlokatie: de middenmotor. Voor de hobbyist zijn er genoeg Porsche 914 onderdelen te verkrijgen om lekker zelf aan de middenmotor te sleutelen.

Engine placement

Het debat over de motorlokatie is zou oud als de verbrandingsmotor zelf. Technisch en wetenschappelijk gezien biedt de middenmotor de beste resultaten. Hoe dichter bij het middelpunt van de auto, op de verticale as, hoe groter de prestaties. Onderzoek naar de optimale gewichtsverdeling komt er aan te pas en serieuze knappe koppen maken serieuze berekeningen. Er wordt gedebatteerd over de hoogte van de motor ten opzichte van het rijvlak, het aantal pK’s ten opzichte van het complete gewicht en natuurlijk vindt iedereen dat de motor zo dicht mogelijk bij de aandrijfas moet liggen, voor de optimale overbrenging.
Echter, de 911, met afstand de meest succesvolle Porsche, heeft sinds 1964 een motor aan de achterzijde van de auto. Wat moet de 914 dan met een middenmotor? Waarom zou dat dan ineens beter zijn?

Rijplezier

Wie de 914 goed bekijkt, ziet dat er twee zaken opvallen. Het is ten eerste een heel klein autootje. Zet er een moderne middenklasser naast en de 914 verdwijnt compleet in de slagschaduw.
Ten tweede zit er op alle 914’s een verwijderbaar dak. Een pure cabriolet. Hiermee geeft Porsche de boodschap af dat de 914 bedoeld is om plezier mee te maken. “Kom, we gaan een stukje rijden! Dak er af en have fun!”
Klein, licht, cabrio, én een middenmotor voor optimale wegligging – de 914 is niet per definitie een racemonster maar een pleziervoertuig.

Polizei

Rijplezier of niet, de Duitse Polizei heeft jarenlang in de 914 gereden. Op oude foto’s zie je norse mannen met grote petten uit dat hele kleine autootje stappen. Ze doen net alsof ze het vreselijk vinden. Ja ja.
De 914, doorgaans in één egale kleur gespoten, is dan ineens wit met groene strepen en een eenzaam zwaailichtje op het dak. Voor de reputatie van de 914 kan het natuurlijk geen kwaad. Een auto die zo goed is dat de politie er mee rond rijdt, móet wel een goede auto zijn.

Over Philip

Ik ben Philip de Haan. Ik heb veel
interesse in duurzame oplossingen
in kunst, design, fashion en living.
Mijn interesse gaat de laatste jaren
vooral uit naar het recyclen van banden.
Daarom ben ik met Zwart Rubber gestart.

Copyright © 2015