De Bandenboot

Geschreven door Philip op . In categorie: Kunst

De bandenboot in 1984

De bandenboot in 1984, voor zijn verval en wederopstanding. (Foto: Stadsarchief)

De Bandenboot is in 1972 ontworpen door Jasper Grootveld. Grootveld was van het zogenaamde  “soft building”. Hij vond dat boten niet van harde materialen (die roesten of rotten) gebouwd konden worden, maar gemaakt moesten worden van producten die een zeer lange levensduur hebben en bovendien zacht zijn, zodat het mee kan deinen met de deinende beweging van de zee. Eén van zijn projecten is de bandenboot, een speeltuig in de vorm van een boot, gemaakt van autobanden. [clearboth]

Speeltoestel

De bandenboot, of zoals hij het zelf noemde: de ban-de-boot had een eerste ligplaats aan de Oostenburgergracht. Later werd hij verplaatst naar ‘het Grootveld’’, aan de Oostenburgerdwarsstraat. Helaas kreeg de boot niet meer de grote aandacht van de kinderen als dat dat het geval was in de glorietijd van de jaren ’70 en ’80. Of het nou door de locatie kwam of door het feit dat kinderen minder buitenspelen en wat betreft speeltoestellen verwender zijn geworden is niet duidelijk. De teloorgang werd in ieder geval compleet toen in 2008 de bandenboot afgekeurd werd als speeltoestel. Volgens de Voedsel en Waren Autoriteit voldeed het niet meer aan de hygiëne- en veiligheidseisen. Daarnaast lag de de boot in de weg voor de restauratie van complex Oostenburg. De boot zou daarom niet alleen gerestaureerd, maar ook verplaatst moeten worden. [clearboth]

Gratis af te halen

Grootveld, die inmiddels overleden is, heeft in 2008 nog gehoord van de plannen. Hij reageerde met: “Het werk hoort in die buurt. Het is een oude scheepsbuurt. Ik vind het nog steeds een mooi monument, het moet dan ook behouden blijven voor de stad.”

De Deelraad Amsterdam-Centrum was verdeeld over de bestemming van de Bandenboot. Een deel vond dat het te veel geld zou kosten om de boot te verplaatsen en te restaureren. Een ander deel vond dat de boot van historische waarde was en daarom niet zo maar bij het grof vuil kon worden gezet.

Wittenburgervaart

Uiteindelijk heeft het tweede deel van de deelraad de andere helft weten te overtuigen, want de boot bestaat nog steeds. Inmiddels is hij (na een vertraging van meer dan 2 jaar, dat wel) op zijn oude plekje terecht gekomen aan de Wittenburgervaart, gerestaureerd en al. De banden zijn genummerd om bij herconstructie de authenticiteit te waarborgen. De kabels zijn vervangen en de stalen delen hebben een nieuwe coating gekregen. Voor de vervanging van slechte autobanden wordt heeft Kwik-Fit wederom een duit in het zakje gedaan: 225 banden zijn door Kwik-Fit gedoneerd. [clearboth]

Over Philip

Ik ben Philip de Haan. Ik heb veel
interesse in duurzame oplossingen
in kunst, design, fashion en living.
Mijn interesse gaat de laatste jaren
vooral uit naar het recyclen van banden.
Daarom ben ik met Zwart Rubber gestart.

Copyright © 2015